Antara ciri-ciri murid disleksia
Masalah dalam ejaan
- masalah dalam sebutan (fonologi) dimana murid tidak
dapat menyebut perkataan yang tertulis
- sukar untuk membunyikan huruf vokal dan selalu
meninggalkannya, contohnya could dieja cold
Masalah dalam ingatan
- bermasalah dalam ingatan jangka pendek
- sukar untuk mengumpulkan maklumat dalam otak,
seolah-olah terlalu banyak perkataan berpusing-pusiang dalam otak mereka
- selalu gagal dalam menyusun maklumat
- bermasalah dalam mengingati susunan hari, bulan,
tahun, dan sewaktu dengannya
Masalah dalam membaca
- membaca terlalu cepat dengan sebutan yang tidak
tepat
- membaca lambat dan terputus-putus disebabkan kesan
kekaburan, kesan keterbalikkan, kesan lingkaran cahaya, kesan bergoyang, kesan
seperti runtuhan, kesan putaran atau variasi perkataan
- sering salah apabila menyebut perkataan yang
mempunyai huruf pertama dan terakhir yang sama, contohnya, form disebut from
- tiada intonasi semasa membaca dan tidak
mempedulikan tanda bacaan
Masalah dalam menyalin nota
- lambat menyalin nota dan banyak melakukan kesilapan
- keliru dengan abjad
- menulis terbalik contohnya "b" dan
"d", "a" dan "c", "m" dan
"w", "p" dan "q"
- menulis nombor terbalik, contohnya "12"
ditulis "21"
Masalah visual motor
- memegang pensel dengan cara yang luar biasa,
meletakkan ibu jari di atas jari telunjuk semasa menulis
- sering memegang pensel dengan kuat sehingga
mengalami kesakitan pada jari
- meletakkan kepala di atas meja untuk melihat hujung
mata pensel semasa menulis
No comments:
Post a Comment